Rapporter

Fåglarna i Svalövs kommun 2023

2023 har man iakttagit 177 arter i kommunen, dvs färre än förra året.
Inga nya arter under året, men en hybrid (tjäder+orre ), Rackelhane, lockade massor av fågelskådare till Traneröds mosse.
En råkinventering är genomförd under våren och det visade sig att antalet råkbon minskat med 40 % jämfört med år 2000.

Johan Gustafsson har sammanställt och står för text och bild.

______________________________________

Fåglarna i Svalövs kommun 2022

Åter en sammanfattning över fågelobservationer i Svalövs kommun. Denna gång för år 2022.
För första gången på många år finns inte någon ny art på listan men där är många spännande fynd av ovanliga arter.
Totalt har 186 arter rapporterats på Artportalen.
Johan Gustafsson har sammanställt och står för text och bild.

Fåglar i Svalövs kommun 2021

Denna rapport sammanfattar de viktigaste händelserna i fågelvärlden i Svalövs kommun 2021. Johan Gustafsson står för text och bild.
Rapporten bygger på vad som rapporterats i Artportalen

Fåglar i Svalövs kommun 2020

Denna rapport sammanfattar de viktigaste händelserna i fågelvärlden i Svalövs kommun 2020. Johan Gustafsson står för text och bild.
Rapporten bygger på vad som rapporterats i Artportalen

Fåglarna i Svalövs kommun 2013-2019

Johan Gustafsson har sammanställt rapporten och står för text och bild.
Den är publicerad i ett specialnummer av vårt medlemsutskick Storspoven.

Duvan i vår kultur

En del av Svalövs kommun ligger i Onsjö Härad, vars vapen är en vit duva på rött fält.
Den förekommer vilt som flera arter men också domesticerad.
Den har genom årtusenden haft ett stort symbolvärde men också nyttovärde.
I Svalöv finns en brevduveklubb som startade 1923

___________________________________________________________________________________________________________________