Storspoven

det nya medlemsbladet för Naturskyddsföreningen i Svalöv

2020

Det enklare medlemsbladet Storspoven har nu krympt ytterligare och blivit ett programblad.

2016

beslöt vi  skapa ett nytt, enklare medlemsblad, Storspoven, för föreningen. Det innehöll vårt program, föreningsnytt och en del mindre artiklar och notiser.

Att samarbetet med den gemensamma tidningen Söderåsbladet upphörde 2015, berodde för vår del på att det blev alltför tungt att hitta material och skriva artiklar. När redaktören Roland Lyhagen, som stod för flertalet artiklar för vår förening och hela tidningens layout, hoppade av, samtidigt som portot fördubblades var saken klar. Efter 22 år går vi skilda vägar med var sitt medlemsblad.

Sedan 1993,

alltså i 22 år, har vi tillsammans med Naturskyddsföreningen Söderåsen gett ut en gemensam medlemstidning.
Innehållet har varit mycket varierande, allt från naturessäer, faktaspäckade artiklar om olika områden och företeelser inom upptagningsområdet till debattartiklar om företeelser i samhället. Dessutom har tidningen innehållit föreningarnas program.
Men allt har ett slut.
Det tar mycket kraft att hitta material och skriva artiklar. För Naturskyddsföreningen i Svalöv har Roland Lyhagen stått för det mesta av materialet. Dessutom har han i många år gjort layouten och producerat tryckfärdigt material tillsammans med Martin Lyhagen. Dessförinnan var det Kurt Månsson Söderåsen som sammanställde tidningen.
När föreningsbrevsportot avskaffades ökade kostnaden för varje utskick till 14 kr. Detta blev ” sista spiken i kistan”
Det känns tråkigt men nödvändigt. Vi tackar Söderåsen för ett i stort sett gott samarbete under åren.
Nu kommer vi att ge ut ett enklare medlemsblad