Än susar skogen – Emil Jensen och Naturskyddsföreningen

Emil Jensen hade konsert på Fridhem i Svalöv den 31 juli och Svalövskretsen deltog och ordnade trädet.

I samband med sommarens cykelturné “Än susar skogen” planterar Emil Jensen ett vårdträd tillsammans med publiken och arrangören  som en manifestation för miljön och hållbarheten. Detta projekt är ett samarbete mellan artisten Emil Jensen, Naturskyddsföreningen och  scenkonstnären Siri Bengtén .
Dessutom har Naturskyddsföreningen producerat ett utställningsmaterial, ”eventkit”, som vi hade möjlighet att visa upp.

Det träd vi valde som vårdträd var en vårtbjörk, framtagen vid Ekebo -Skogforsk två km norr om Svalöv. Här har man sedan 1980-talet förädlat björk för att få fram ett träd som växer bättre och har bättre kvalitet än den naturligt föryngrade björken. Fridhems björk är 6:e generationen, benämnd Ekebo 6.
Ett starkt växande träd med goda kvalitetsegenskaper och anpassat för det lokala klimatet, skall få fler skogsägare att välja björk till sina föryngringar. Ett sätt att öka lövandelen och därmed mångfalden.

Trädplantering med Emil