Minnesord

Henrik Johansson, vår mångårige vice ordförande och kassör, har lämnat oss.

Otaliga var de exkursioner han har lett för vår förening. Hans kontaktnät bland botanister och ornitologer var stort och därför ledde han oss alltid till de bästa lokalerna, oavsett om det var till Öland, Gotland, Småland, Öster- och Västergötland, Danmark eller Skåne.

Henrik hade ett encyklopediskt brett kunnande och ett oöverträffat minne.
Hans kunskaper rörde inte bara botanik och fåglar, utan samhället i stort.

Henriks naturintresse började tidigt och det var inte sällan man hörde honom säga ”när jag inventerade här på 50 och 60 talet så växte här… eller så fanns den fågeln här”. Speciellt om man var i hans hemtrakter kring Ystad. Detta gav perspektiv på art- och landskapsförändringar.

Henrik tyckte om att dela med sig av sina kunskaper både muntligen och skriftligen.
Han har inventerat växter för flera landskapsfloror och var verksam vid utgivningen av Floran i Skåne både som en av redaktörerna och som ordförande i Lunds Botaniska Förening. Han har också skrivit många artiklar i vår tidning Söderåsbladet.

Vi saknar honom som en kunnig omtänksam vän.

För Naturskyddsföreningen i Svalöv